Diamantový šperk z automatu

Indický podnik Gítáňdžali umístil v loňském roce (2011) v centru Bombaje automaty na zlaté i stříbrné mince a na šperky zdobené diamanty. Jde o první druh automatické výdejny tohoto druhu. První automat byl otevřen u příležitosti hinduistické slavnosti světel díválí. Tento svátek je součástí novoročních a jarních oslav připadajících na konec období dešťů. Několikadenní období je pro hinduisty příležitostí k radosti a také k nákupu luxusního zboží jako zlato a šperky.

Indové patří k největším zájemcům o nákup zlatého zboží na světě. Ostatně zlato shromažďují nejen jeho občané, ale i stát, Indie patří spolu s Čínou mezi státy s nejvyšším objemem drženého investičního zlata. Podle ředitele exportní společnosti Gítáňdžali Sandžív Agarval, který v roce 2011 předváděl přítomným novinářům první automat "je první svého druhu a znamená revoluci v nákupu drahých kovů a šperků,". Dnes jsou již automaty i v dalších městech a bude jich ještě přibývat. V nabídce automatů je 36 položek v cenách mezi 1000 až 30.000 rupiemi (346 až 10.600 korun). Přijímají hotovost i bankovní karty a výrobce to propaguje jako "ideální možnost k nákupu na poslední chvíli při mimořádných příležitostech". Společnost Gítáňdžali v Indii vlastní řetězec šperkařství a hodlá podobné automaty rozmístila i v dalších městech nejen v obchodních centrech, ale i na letištích a u chrámů. V první polovině loňského roku Indové nakoupili zlaté předměty o celkové váze 540 tun, což je ve srovnání s rokem 2010 o 21% víc. Na zvýšení prodeje mají prý svůj podíl právě automaty.

Obrázky: 
Diamantový šperk z automatu